زرگر دیـکــداش

با سلام
این وب سایت توسط رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی جهت اطلاع رسانی و آشنایی از روستای زرگر استان اردبیل توابع گرمی ایجاد شده است.
امیداست بانظرات وپیشنهاد های سازنده خویش ما رادر پیشبردبهتر این وب سایت یاری فرمایید.
در ضمن از کسانی که در روستای زرگر به دنیا آمده اند و یا در آنجا زندگی کرده اند و مایلند زندگینامه ، تصاویر ، عکس و دیگر اطلاعات مورد نظر آنها را در وب سایت زرگر قرار دهیم می توانند آنها را بصورت دستی به اینجانب رضا غریبی تحویل و یا به آدرس زیر ارسال کنند.
reza.gharibi272@gmail.com


بــو دنیــا دان هــــامـی گِـــدَر آد قــالار

زرگــریـن دَه اورکسیـــنـدَن یــــاد قــالار



چــوخــلار گَـلیــب بــو زرگــر دَن گِــدَ لـلر

کنــدی میــزَدَن شیــریـن مــزه داد قـالار


شعر رضا غریبی 9 / 1 / 93




رضا غریبی :
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
محقق ، نویسنده ، پژوهشگر و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

آخرین نظرات
  • ۲۵ شهریور ۹۸، ۱۸:۳۲ - 00:00 :.
    :)

اولین ها در زرگر

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۴۵ ق.ظ

اولین های  زرگر

اولین : کسی که از روستای زرگر به تهران نقل مکان کرد  عزت الله بیدار بود  که در سال 1336  به شهر تهران نقل مکان کردند. (ارسال کننده: حسین بیدار برادر زاده عزت الله بیدار)

 

اولین : کسی که در روستای زرگر  تلویزیون خرید  و در  روستا با آنتن هوایی خیلی بلند  از آن استفاده کرد  مالک فیروزی  بود که حدودا در سالهای 1359 - 1360 از این وسیله استفاده کرد.

 

اولین :  کسی که در  زرگر از نیروی برق  بهره مند شد ( برق موتوری)  حاج عوض فیروزی بود.  بعد از آن به ترتیب  مالک فیروزی  و  داود سیفی بود که از این نعمت استفاده کردند.

 

اولین : کسی که در روستای زرگر  تراکتور خرید و زمین های زراعی را با تراکتور شخم زد  مالک فیروزی بود. و در زمان های بعد مرحوم حاج برات سیفی  ، داود سیفی ، خدامعلی فیضی  و ... بودند. در سالهای  اخیر به چند تراکتور رسیده است.

اولین: جانباز  روستای زرگر   کسی  نیست جز  قباد مردانه  فرزند شکسته بند  روستا  مرحوم میزاخان  مردانه  مردی  خوش نام  و خوش برخورد  که جان خود را برای دفاع از میهن اسلامی برکف نهاد  و مردانه  در مقابل رژیم بعثی  ایستاد  تا ما و میهن اسلامی بماند.

 

اولین : کسی که در روستا رادیو داشت  مرحوم  حاج قلیچ خان غریبی بود  در  سال 1330.

 

اولین :کسی  که اذان گوی ماه مبارک رمضان بود حاج آزاد غریبی  بود  و بعد  از  آن  مرحوم احمد  غریبی  فرزند مرحوم  بیوک خان  غریبی و بعد از آن بزرگواران  در سال   1360که در کلاس   چهارم ابتدایی و پنجم ابتدائی  آقای رضا غریبی فرزند مرحوم حاج قلیچ خان غریبی بود که در  پشت بام  مسجد   به سبک مرحوم  مؤذن زاده اردبیلی اذان می گفتند. هم اکنون بعضی مواقع بخصوص  ایام محرم  و نماز ظهر عاشورا  در حسینیه حضرت علی اکبر (ع) قبل از اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا    اذان می گویند.

آسیاب(دیرمان)قدیمی و فعلی: آسیاب  (دیرمان) به جائی گفته میشود، که در آن گندمها را به آرد تبدیل میکنند.

اولین و  قدیمی ترین آسیاب (دیرمان) در روستا،  کمی پائین تر از چشمه روستا ( بلاغ )   و در کنار منزل عوض بک قرار داشته و توسط حاج عوض بک مدیریت می شد.  و اکنون چیزی از آن ، بجز خرابه هایی که به حال خود رها شده است برجای نمانده است. 

آسیاب(دیرمان)فعلی روستا:  آسیاب روستا، در قسمت جنوب  غربی روستا، و در کنار  قبرستان  احداث شده بود،و تا  سال های  اخیر مردم روستا،گندمهای خود را در این آسیاب آرد میکردند،این آسیاب در ابتدا متعلق به آقای  مرحوم کربلائی  حسینعلی سیفی بود.ولی بعدها مدیریت آن به آقای   داود سیفی فرزند کربلائی حسینعلی سیفی واگذا ر شد.

 اولین:کسی که در روستای  زرگر  دکان   تاسیس کرد ، آقابیان  به ترتیب زمانی  حاج سیاب قربانی      حاج  اروجعلی سیفی       حاج محمودخوش روش       حاج اسد مردانه        حاتم خلیلی         داوود  سیفی          امن الله بیدار            امیر خلیلی

اولین : کسی که  در روستای زرگر  در حرفه زنبورداری فعالیت  داشت  برادران ( غریبی ) ،مرحوم حاج  قلیچ خان  غریبی  ، حاج آزاد غریبی و  مرحوم حاج بیوک خان غریبی بودند.  این حرفه در روستا  توسط حاج قلیچ خان غریبی دنبال شد.  و  هم اکنون  آقای حاج امامعلی ( علامه) غریبی در روستای زرگر  حرفه زنبورداری را دنبال  می کنند.   

 

اولین :  شهید روستای زرگر  ناصر سیفی (سلامت سیفی)  فرزند  ایمانعلی  سیفی است . سلامت سیفی  جان خود  را در راه اجرای فرمان دینی اسلام  فدا کردند، و  به خاطر دفاع از عقیده خود یا دفاع از مرزهای حکومت دینی جان خویش را از دست دادند. یاد و خاطرش گرامی.

اولین : کسی که پیشنهاد  ایجاد  وبلاگ برای روستای زرگر  را  داد  مهندس اکبر  غریبی  فرزند حاج آزاد غریبی  بود. وی در تاریخ  اول  بهمن ماه  ۱۳۹۲  این پیشنهاد را  به آقای  رضا غریبی داد ، و بلافاصله  وبلاگ حاضر  ایجاد شد.

اولین: کسی که برای  روستای  زرگر  دیکداش  وبلاگ ایجاد کرد آقای  رضا  غریبی  فرزند حاج قلیچ خان غریبی  بود ، که به پیشنهاد آقای مهندس اکبر غریبی در تاریخ   اول بهمن  ۱۳۹۲  جامه عمل پوشاند. و از آن تاریخ  وبلاگ حاضر   آپ دیت  یا  به روز  رسانی می شود.

اولین : کسی که در روستای  زرگر موتور سیکلت داشت ، مرحوم حاج قلیچ خان غریبی بود. موتور سیکلت ایشان  یاماها  ۱۲۵ قرمز رنگ بود، که تا آن زمان در روستا کسی موتور سیکلت نداشت و مرحوم حاج قلیچ خان غریبی  حدودا در سال های  ۱۳۶۰ - ۱۳۵۹  موتور سیکلت را به روستا آوردند.

 

 اولین : باغ روستای  زرگر  متعلق به  مرحوم حسین  فیروزی بود ، که در آن باغ انواع درخت میوه موجود بود . از جمله میوه های  باغ حسین   فیروزی ، زرد آلو ، آلبالو ، گیلاس  ، سیب  ، توت  و گردو  بود.  کهن ترین  درخت توت  و گردوی روستا  متعلق به ایشان می باشد.

اولین : کسی که در روستای  زرگر  خرمن کوب داشت ، حاج آزاد خان  غریبی بود. ایشان حدودا در سال  ۱۳۶۰ جهت انجام کارهای خود  و اهالی روستا خرمن کوب را به روستا آوردند. 

اولین : کسی که در روستای زرگر کارگاه رنگرزی تاسیس  کرد و به کار رنگرزی پرداخت ، حاج آزاد خان غریبی بود. ایشان حدودا در سال ۱۳۵۴  این کارگاه را راه اندازی کردند. الیاف روستاهای اطراف  را جهت فرش بافی ، جاجیم بافی ، کلیم بافی و برای دیگر مصارف  رنگرزی می کردند.  

 

اولین : کسی که از روستای زرگر محقق ، نویسنده ، پژوهشگر و شاعر شد. رضا  غریبی  متولد ۱۳۵۰ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ، فرزند مرحوم حاج قلیچ خان غریبی است.

درکودکی احساس شاعری و نویسندگی در ضمیر ایشان بالقوه بود. در سال ۱۳۷۰ احساس شاعری ایشان به بالفعل تبدیل شد. ایشان در قالب های مختلف از جمله غزل ، غزل مثنوی ، مثنوی ، رباعی ، دوبیتی ، چهار پاره ، نیمایی ، سپید ، طرح و موج نو شعر می سراید. اشعار ایشان در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

از تاریخ ۱۳۷۳ و در دوران دانشجویی ایشان به کارهای  پژوهشی و تحقیق پرداختند .  مقالات متعددی از وی در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.  و در سمت های مختلف  مشغول به کار هستند از جمله مسئول کتابخانه، امین اموال شهرستان های بهارستان و رباط کریم ، معاونت اداره کتابخانه ها و در حال حاضر  رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان  و ....

اولین:  زمانی  که به روستای زرگر برق شهری تعلق گرفت  در سال ۱۳۷۶ بود. از تاریخ مذکور روستای زرگر از نعمت برق  برخوردار شد.

 

اولین : زمانی که به روستای زرگر  خط تلفن تعلق گرفت  در سال ۱۳۷۷ بود. مخابرات شهرستان گرمی  با کابل کشی  ، خط تلفن را به این روستا  انتقال داد.

 

اولین : کسی که در روستای زرگر  چاه نیمه عمیق زد ،آقای امامعلی (علامه) غریبی فرزند حاج آزاد غریبی در سال ۱۳۹۲ بود.  این چاه در زمین کشاورزی کنار  دره زده شده است. ( زمین سابق بایری علیزاده)  این زمین توسط حاج آزاد غریبی خریداری  و چاه نیمه عمیق در این زمین زده شده است. 


 

  • رضا غریبی (فرزند حاج قلیچ خان)

نظرات  (۱)

  • عباسعلی اسدزاده
  • سلام اقا رضا خوب هستی سرهنگ اسدزاده هستم بتمام هم روستاییها عرض سلام دارم
    پاسخ:
    سلام جناب سرهنگ
    حالتان چطوره  
    دلم براتون تنگه برای کودکیهایمان

    ماشاء الله به شما خیلی خوشحال شدم
    از هم روستایی مان وقتی به موفقیت می رسند واقعا خوشحال می شوم.
     به امید  دیدار حضوری با شما عزیز

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی