زرگر دیـکــداش

با سلام
این وب سایت توسط رضا غریبی فرزند حاج قلیچ خان غریبی جهت اطلاع رسانی و آشنایی از روستای زرگر استان اردبیل توابع گرمی ایجاد شده است.
امیداست بانظرات وپیشنهاد های سازنده خویش ما رادر پیشبردبهتر این وب سایت یاری فرمایید.
در ضمن از کسانی که در روستای زرگر به دنیا آمده اند و یا در آنجا زندگی کرده اند و مایلند زندگینامه ، تصاویر ، عکس و دیگر اطلاعات مورد نظر آنها را در وب سایت زرگر قرار دهیم می توانند آنها را بصورت دستی به اینجانب رضا غریبی تحویل و یا به آدرس زیر ارسال کنند.
reza.gharibi272@gmail.com


بــو دنیــا دان هــــامـی گِـــدَر آد قــالار

زرگــریـن دَه اورکسیـــنـدَن یــــاد قــالار



چــوخــلار گَـلیــب بــو زرگــر دَن گِــدَ لـلر

کنــدی میــزَدَن شیــریـن مــزه داد قـالار


شعر رضا غریبی 9 / 1 / 93




رضا غریبی :
دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس
علم اطلاعات و دانش شناسی
محقق ، نویسنده ، پژوهشگر و شاعر
reza.gharibi272@gmail.com

آخرین نظرات
  • ۲۵ شهریور ۹۸، ۱۸:۳۲ - 00:00 :.
    :)

تنباکو درسی

شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۲۵ ق.ظ

تنباکو  درسی  زرگر

تنباکو درسی  دره ای است که ابتدای آن از سوروشگن درسی آغاز می شود. یعنی سوروشگن درسی  انتهایش به تنباکودرسی ختم می شود.

در این دره  قبلا زمین زراعی به تعداد خیلی اندک وجود داشت و آن هم توسط گاوآهن شخم زده می شد و برداشت آن نیز با داس انجام می شد. یکی از آنها برای مرحوم بیوک خان غریبی و دیگری  مرحوم اشرف بابائی بود. در قسمت انتهایی این دره 2 زمین زراعی  کنار هم وجود دارد که یکی از آنها برای جعفر خلیلی و دیگری برای برادران غریبی ( حاج بیوک خان ، حاج آزادخان و حاج قلیچ خان) بود. در این زمین ها  یونجه دیمی کاشت می شد. 

 

به یاد دارم که دوران کودکی را پشت سر گذاشته و به سن 10 سالگی رسیده بودم و احساس می کردم که بزرگ شده ام . وقتی که عموهایم و پدرم یونجه این زمین را درو می کردند من پیشنهاد دادم و گفتم که من می توانم کمک کنم. آنجا برای اولین بار داس بدست گرفتم که کمک کنم. بعد از مدت خیلی کم  دستم را با داس بریدم که هنوز جای زخم آن بصورت یک خط روی انگشت کوچکم باقی است. داس را روی زمین انداختم و یک مشت خاک روی زخم ریختم تا خون بند بیاید و فرار کردم . به سمت چشمه تنباکو درسی  حرکت کردم که پسر عموهایم آنجا بودند.( طاهر ، علی و ...) کاری کردم که عموهایم و پدرم متوجه نشوند که من دستم را بریدم ، اما آنها بعدا متوجه شده بودند.

 

 دلیل نام گذاری این دره به تنباکو درسی به این خاطر است که شنیده ام در زمان های دور  در این دره تنباکو کشت می شد.


 

تنباکو یا توتون ، گیاهی با برگ های پهن است که در اصل در آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کرد و امروزه در سراسر جهان کشت می شود. به برگ های خشک و بریده شده این گیاه تنباکو می گویند. مصرف اصلی این گیاه تدخین دود حاصل از سوزاندن برگ های خشک آن است که دارای نیکوتین است. این کار با پیچیدن آن در کاغذ یا پیچیدن برگ های برش نخورده ی آن به صورت سیگار یا سیگار برگ و یا ریختن آنها در سر قلیان و تدخین ( کشیدن) آنها انجام می شود.


  • رضا غریبی (فرزند حاج قلیچ خان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی